ساخت سیستم جامع حفاظت، کنترل و پایش ترانس‌های توزیع برق

ایسنا/لرستان سیستم جامع حفاظت، کنترل و پایش ترانس‌های توزیع برق، تجهیزات موتورخانه، پمپاژهای صنعتی و کشاورزی، حلقات چاه و مخازن آب طراحی و ساخته شد.علی ناظری نسب، مخترع این سیستم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با بهره‌گیری از این سیستم در ایستگاه‌های پمپاژ آب، حلقات چاه و مخازن از سرقت ترانس‌های توزیع برق، سیم و کابل‌ها و تجهیزات مربوطه پیشگیری به‌عمل‌آمده و کارکرد کلیه تجهیزات الکتریکی مرتبط از راه دور به روش‌های مختلف ارتباطی قابل کنترل و پایش است.

وی تصریح کرد: در این سیستم بروز کوچک‌ترین خطا در محل سریعاً قابل بررسی خواهد بود. همچنین در این سیستم جهت حفاظت و حراست هرچه بیشتر از محل‌های حساس بخشی با عنوان ارتباط صوتی و تصویری از راه دور به‌صورت آنلاین با محل تجهیزات نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت طراحان مدار باختر که تحت حمایت مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان نیز هست، خاطرنشان کرد: انواع سنسورهای مختلف حفاظتی و امنیتی قابلیت اتصال به این سیستم را دارند، پایش و کنترل کارکرد تجهیزات نیز توسط نرم‌افزار رایانه‌ای، اپلیکیشن موبایلی و از طریق وب سرور خواهد بود.

به گفته مخترع در این سیستم بیش از ۱۰۰ مورد امکان حفاظتی، کنترلی و پایشی به‌صورت یکجا در کنار هم تجمیع و سامان داده شده است که وابسته به نیاز محل نصب از این امکانات بهره گرفته خواهد شد و نیاز به هرگونه دستگاه‌های جانبی را مرتفع خواهد کرد.

این مخترع پلدختری اضافه کرد: استفاده‌کنندگان از این طرح شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، کشاورزان و صاحبان صنایع هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر PCM System در دو نسخه، تولید و بهره‌برداری از آن صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت طراحان مدار باختر ادامه داد: نسخه نهایی با امکانات پیشرفته – نسخه پایه با امکانات اولیه با عنوان Farmer یا کشاورز است.

ناظری نسب عنوان کرد: در نسخه کشاورز امکانات مورد نیاز یک کشاورز دارای موتور پمپاژ آب و ترانس برق با کاربری بسیار آسان برای ایشان گنجانده شده است؛ مانند حفاظت و اعلام سرقت ترانس و تجهیزات موتورخانه و سیم و کابل‌ها و کنترل از راه دور موتور به‌راحتی دیگر کشاورز نیازی به حضور در محل جهت روشن یا خاموش کردن الکتروموتور نخواهد داشت.

وی یادآور شد: در نسخه نهایی با امکانات پیشرفته امکانات مورد نیاز یک ایستگاه کامل در نظر گرفته شده است که چاه‌ها، موتورخانه‌ها و مخازن شرکت آب و فاضلاب از نسخه نهایی و پیشرفته سیستم بهره خواهند برد.

مخترع این سیستم اظهار کرد: البته امکانات سیستم برای هرگونه استفاده مشابه قابلیت کاربردی خواهد داشت.

ناظری نسب تصریح کرد: حفاظت از ترانس از محل تابلو زیرترانس تا تابلو موتورخانه با اعلام مشکل به‌صورت دقیق و جزئی اعلام قطعی برق، سیم و کابل، اعلام خطا در تجهیزات تابلو، کنترل از راه دور هرگونه تجهیز الکتریکی در محل مانند الکتروموتورها، کف کش‌ها و کلرزن‌ها، روشنایی‌ها و … از جمله امکانات این سیستم است.

وی خاطرنشان کرد: پایش کارکرد لحظه‌ای تمامی تجهیزات با قابلیت گسترش نامحدود، خطا گیری و جلوگیری از بروز مشکلات بعدی، هماهنگ‌سازی سرریز مخزن با پمپ آب از چاه، سطح سنجی مخزن، اعلام باز شدن درب مخزن، جلوگیری از خشک کار کردن الکتروموتور و گزارش کار موتور، ارتباط صوتی و تصویری با محل، دارای ذخیره‌ساز داخلی تصاویر، گزارش‌گیری جزئی و کلی کارکرد تجهیزات، کنترل قفل درب‌های ورودی از راه دور، کنترل دسترسی درب‌های ورودی در محل توسط کارت‌های بدون تماس و ریموت، پیش‌بینی ارتباطات متنوع شبکه موبایل، اینترنت و شبکه‌های رادیوی و ده‌ها امکان دیگر از دیگر امکانات این سیستم است.

مدیرعامل شرکت طراحان مدار باختر اضافه کرد: هرگونه امکان دیگری که مورد نیاز باشد به‌صورت سفارشی قابلیت اضافه شدن به این مجموعه را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *